Hur mycket är varumärket värt?

Att använda metalldetektorer för att säkerställa att livsmedel och läkemedel är fria från metallföroreningar är idag en självklarhet för de flesta producenter, men att investera några hundratusen kronor för en produktinspektion som förutom metall kan hitta och avskilja bl.a. glas och sten har inte varit lika självklart. Än så länge måste dock tilläggas, för idag har betydligt fler företag fått upp ögonen för en mer heltäckande kvalitetskontroll. Genomlysning med röntgenteknik har de senaste åren blivit både billigare i inköp och enklare att betjäna. Gäller det större förpackningar med blöta och/eller feta produkter blir detekteringen avseende metall noggrannare med röntgendetektor än med metalldetektor. Med röntgen detekteras därutöver främmande föremål såsom glas, sten, hårdplast, gummi m.m. och kan samtidigt användas för kontroll av vikt och antal i förpackningen.

Glas i kyckling? 

Är olyckan framme kan företaget ta sitt ansvar och återkalla produkterna efter upptäckten, vilket nu i dagarna blev fallet för Kronfågel som fick återkalla 107 ton kyckling. En sådan manöver kostar stora pengar, men ännu värre hade naturligtvis varit om företaget inte upptäckt skadan och därmed gått ut med sitt glaslarm. Då hade rubrikerna kunnat bli betydligt större och då allvarligt skadat varumärket för en hel koncern. Hur mycket är varumärket värt?… 

Glaslarm

Glaslarm

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *